Bor du hos oss idag?

Är du hyresgäst hos oss? Här hittar du kontaktinformation, policys och viktig information vid in- och utflytt.

Är du bostadssökande?

Här hittar du vår uthyrningspolicy och information om vår bostadskö och uthyrningsprocess.

Behöver du anmäla ett fel?

Om du behöver anmäla ett fel i din lägenhet eller huset du bor i gör du enkelt en felanmälan på Mina sidor.

w

Har du en fråga?

Ställ din fråga i vårt Hyresgästforum så hjälper vi dig. Där hittar du också svar på vanliga frågor.

Boendeservice

Du är alltid välkommen att kontakta oss, vår Boendeservice är öppen vardagar kl 8-17 med lunchstängt kl 12-13.

010-722 38 00

info@hemvistforvaltning.se

Jouren

Om det uppstår ett akut fel utanför våra ordinarie öppettider ska du ringa till Jouren. Fel som inte är akuta felanmäler du via Mina sidor.

Du kontaktar Jouren genom vårt växelnummer 010-722 38 00 och följer knappvalsanvisningarna för att välja din bostadsort.

Ska du flytta in?

Här har vi samlat allt du behöver veta från kontraktsskrivning till att du sätter nyckeln i låset.

Ska du flytta ut?

Här har vi samlat allt du behöver veta från uppsägning till dess att du lämnar tillbaka nycklarna.

Digitala uppsägningsblanketter

Uppsägning av bostad och/eller parkering

Blanketter för utskrift

Om du inte har möjlighet att signera digitalt finns blanketter för nedladdning här:

Uppsägning lägenhet

Uppsägning parkering

Cancellation of rental agreement by tenant

Underskriven blankett mailas till info@hemvistforvaltning.se

Vad roligt att du vill bo hos oss!

Här har vi samlat information om vår uthyrningspolicy och hur vår uthyrningsprocess går till.

Vår uthyrningspolicy
  • Du ska kunna visa att du har en regelbunden inkomst i minst 6 månader före och efter inflyttningsdagen.
  • Du ska kunna styrka din inkomst och den ska räcka till både hyran samt övriga levnadskostnader. När din hyra är betald ska du som ensamstående ha minst 6 090 kr kvar att leva på och om du bor tillsammans med någon 10 061 kr. Vi följer Kronofogdens normalbelopp.
  • Om du har barn räknar vi med en ytterligare kostnad per barn som läggs på inkomstkravet. Barn t.o.m. det kalenderår då barnet fyller 6 år innebär ett tillägg på 3 255 kr/barn. Barn mellan 7-10 år innebär ett tillägg på 3 906 kr/barn. Barn mellan 11-14 år innebär ett tillägg på 4 558 kr/barn. Barn fr.o.m. det kalenderår då barnet fyller 15 år innebär ett tillägg på 5 208 kr/barn.
  • Du ska kunna lämna referenser från tidigare hyresvärd eller arbetsgivare.
  • Du har inga betalningsanmärkningar eller oreglerade skulder hos kronofogdemyndigheten.
  • Om du tidigare bott i hyresrätt ska du vid avtalsteckning styrka uppsägning av denna. Om du äger ditt boende ska du uppvisa intyg på att bostaden ska säljas.
  • Du har inga störningsanmärkningar från tidigare boende.
  • Vi tar kreditupplysning på alla sökande.
  • Du ska ha fyllt 18 år när hyresavtalet undertecknas.
  • För att förhindra trångboddhet får det bo maximalt 2 personer i en 1:a, 3 personer i en 2:a, 4 personer i en 3:a, 5 personer i en 4:a och 6 personer i en 5:a. Avvikelser kan förekomma om lägenheten är liten till ytan i förhållande till antal rum.
  • Tänk på att du måste skriva dig på adressen som står på hyreskontraktet.
  • Tänk på att du måste ha en gällande hemförsäkring från och med inflyttningsdagen.
  • Du röker inte, varken i lägenheten eller på balkongen.
Intern bytespolicy

Vi är glada att du trivs hos oss! För att flytta internt hos oss behöver du ha bott i din nuvarande bostad i minst 12 månader, alternativt ha en god anledning för att byta lägenhet. Exempelvis tillväxt i familjen.

 

Hur går du tillväga?

Håll utkik efter intressanta lägenheter här på vår hemsida under Lediga lägenheter. Skicka in en intresseanmälan på den/de lägenheter du är intresserad av. Om du blir aktuell för en lägenhet kommer du bli ombedd att skicka in en uppsägning för din nuvarande lägenhet om du inte redan gjort det. Observera att uppsägningstiden alltid är 3 kalendermånader även om du flyttar till en annan av våra lägenheter.

Vår uthyrningsprocess, steg för steg

Här kan du enkelt klicka dig igenom vår uthyrningsprocess.

 

1. Registrera dig i vår bostadskö

2. Så fungerar köpoäng

3. Sök en publicerad lägenhet

4. Erbjudande om visning

5. Inkom med inkomstuppgifter

6. Underteckna hyresavtalet

7. Glöm inte teckna hemförsäkring

8. Uppdatera din registrering en gång per år

1. Registrera dig i vår bostadskö

För att söka våra lägenheter behöver du vara registrerad i vår kostnadsfria bostadskö. För att registrera dig måste du vara över 18 år.

2. Så fungerar köpoäng

För varje dag som du är registrerad som sökande hos oss får du en poäng. Köpoängen är personlig och kan inte överlåtas. Du behåller din köpoäng även efter att du skrivit kontrakt för en lägenhet. Om du vill söka en ny lägenhet inom vårt bestånd gör du det med dina samlade köpoäng.

Flyttar du ifrån Hemvists bestånd så nollställs dina köpoäng. För att börja samla nya köpoäng behöver du registrera dig i vår bostadskö igen.

3. Sök en publicerad lägenhet

Alla lediga lägenheter publiceras på sidan Lediga lägenheter. För att göra en intresseanmälan på en lägenhet behöver du vara inloggad på Mina sidor. Tänk på att du kan ha maximalt tre aktiva intresseanmälningar samtidigt.

4. Erbjudande om visning

Om du erbjuds visning av en lägenhet har du cirka en vecka på dig att titta på lägenheten och tacka ja eller nej. Det är alltid flera personer som erbjuds visning av lägenheten. Svarar du nej, eller inte alls, på ett erbjudande tre gånger så spärras du från att söka lägenheter under sex månader.

Lägenheten hyrs ut i befintligt skick, därför är det viktigt att du tittar på den innan du svarar. Vi besiktigar lägenheten innan du flyttar in och eventuella åtgärder kommer att utföras efter inflyttning. Vad som kommer att utföras framgår av besiktningsprotokollet och det är viktigt att du tar del av detta och återkommer senast en vecka efter inflyttning om du har några synpunkter.

5. Inkom med inkomstuppgifter

Om du tackat ja till en lägenhet och du är först i kön blir du kontaktad av ansvarig uthyrare som kommer be dig att maila in uppgifter för att styrka din inkomst. Vi ber om ett anställningsintyg och de tre senaste lönespecifikationerna, samt intyg på eventuell övrig inkomst.

6. Underteckna hyresavtalet

Om du blir godkänt i processen skickar uthyraren ett hyresavtal till dig för digital signering. Grattis och välkommen som hyresgäst hos oss på Hemvist!

7. Glöm inte att teckna hemförsäkring

Du måste teckna en egen hemförsäkring som gäller från datumet du flyttar in i lägenheten. Våra fastigheter är försäkrade men denna försäkring ersätter inte skador och kostnader för dig som hyresgäst som uppkommer i samband med brand eller dylikt.

8. Uppdatera din registrering en gång per år

Vi vill veta att vi har rätt uppgifter om dig och att du är fortsatt intresserad av att stå i vår bostadskö. I och med detta behöver du en gång om året uppdatera dina köplats för att behålla dina köpoäng. Det gäller även dig som är hyresgäst hos oss. Du är själv ansvarig för att uppdatera dina personuppgifter som adress, telefonnummer, e-post m.m., när dessa ändras.

Om du missar att uppdatera din köplats förlorar du dina köpoäng och tas bort från vår bostadskö. Du behöver då registrera dig på nytt och börja om med att samla köpoäng. Det går ut en påminnelse om att du måste uppdatera din köplats till din registrerade mailadress fyra veckor och två veckor innan du tas bort från vår bostadskö.