Bor du hos oss idag?

Är du hyresgäst hos oss? Här hittar du kontaktinformation, policys och viktig information vid in- och utflytt.

Är du bostadssökande?

Här hittar du vår uthyrningspolicy och information om vår bostadskö och uthyrningsprocess.

Anmäla ett fel?

Om du behöver anmäla ett fel i din lägenhet eller huset du bor i gör du det enkelt i Mitt Hem.

w

Har du en fråga?

Ställ din fråga i vårt Hyresgästforum så hjälper vi dig. Där hittar du också svar på vanliga frågor.

l

Kontakta oss

Har du frågor eller behöver hjälp? Tveka inte att kontakta oss på:

info@hemvistforvaltning.se

Jouren

Om det uppstår ett akut fel utanför våra ordinarie öppettider eller vill rapportera en störning ska du ringa till Jouren. Fel som inte är akuta registrerar du i Mitt Hem.

Jouren nås genom vårt växelnummer:
010-722 38 00, knappvalsanvisningarna hjälper dig välja din bostadsort.

Ska du flytta in?

Här har vi samlat allt du behöver veta från kontraktsskrivning till att du sätter nyckeln i låset.

Ska du flytta ut?

Här har vi samlat allt du behöver veta från uppsägning till dess att du lämnar tillbaka nycklarna.

Digital uppsägning

För att säga upp din lägenhet och/eller parkeringsplats fyller du i och signerar din uppsägning digitalt med Bank-ID i Bostadsportalen. Uppsägningstiden är tre hela kalendermånader. Kom ihåg att ange både ditt fullständiga objektsnummer och din nya adress i uppsägningen.
Klicka på denna länk så kommer du rätt:
Uppsägning

Ansökningar

Om du planerar att hyra ut din lägenhet i andrahand behöver du först få vårt godkännande. Du skickar enkelt in din ansökan digitalt här:
Ansökan om uthyrning i andrahand

Ett lägenhetsbyte kräver att vissa kriterier är uppfyllda, till exempel att du har ett förstahandskontrakt och ett godtagbart skäl till bytet. Ansökan om byte måste godkännas av oss. Lämna in din ansökan digitalt:
Ansökan om byte

En överlåtelse av ett hyreskontrakt kan bara beviljas under vissa förutsättningar – till exempel att det finns ett godtagbart skäl och att den nya hyresgästen blir godkänd av oss. Du ansöker smidigt digitalt:
Ansökan om överlåtelse

Blanketter för utskrift

Om du inte har möjlighet att signera digitalt finns blanketter för nedladdning här:

Uppsägning lägenhet

Uppsägning parkering

Cancellation of rental agreement by tenant

 

Underskriven blankett skickas till: info@hemvistforvaltning.se

Vad roligt att du vill bo hos oss!

Här har vi samlat information om vår uthyrningspolicy och hur vår uthyrningsprocess går till.

Vår uthyrningspolicy
  • Du ska kunna visa att du har en regelbunden inkomst i minst 6 månader efter inflyttningsdagen.
  • Inkomsten ska vara inkomst via lön från anställning, pension eller studiemedel. Bidrag såsom bostadsbidrag eller underhållsstöd kan accepteras som komplement till inkomst, förutsatt att den totala inkomsten uppfyller vårt krav på betalningsförmåga. Samtliga inkomster ska kunna dokumenteras med relevanta intyg.
  • Inkomsten ska räcka till både hyran samt övriga levnadskostnader. Vi följer Kronofogdens normalbelopp. Om du har barn räknar vi med en ytterligare kostnad per barn som läggs på inkomstkravet. 
  • Det krävs goda referenser från tidigare hyresvärd och/eller arbetsgivare.
  • Du har inga betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogdemyndigheten.
  • Vi tar kreditupplysning på alla sökande.
  • Om du bor i en hyresrätt måste du vid avtalets tecknande kunna styrka att du har sagt upp din nuvarande bostad. Om du äger ditt boende ska du kunna visa intyg på att bostaden kommer att säljas.
  • Du har inga störningsanmärkningar från tidigare eller nuvarande boende.
  • Du ska ha fyllt 18 år när hyresavtalet undertecknas.
  • Antalet personer boendes i bostaden ska vara rimligt i förhållande till lägenhetens storlek. Avvikelser kan förekomma.
  • Det är den person som har fått erbjudandet som ska skriva under hyresavtalet och bo i lägenheten. Detta innebär att den kommande hyresgästen ska ha sin huvudsakliga dygnsvila i bostaden och vara folkbokförd på den aktuella adressen.
  • Du röker inte, varken i lägenheten, på balkongen eller i anslutning till fastigheten.
  • Köpoäng i vår bostadskö nollställs i samband med att ett nytt hyresavtal tecknas.
  • Merparten av våra lediga lägenheter fördelas efter den sökandes köpoäng. Vi förbehåller oss dock alltid rätten att välja hyresgäst.
Intern bytespolicy

Vi är glada att du trivs hos oss! För att flytta internt hos oss behöver du ha bott i din nuvarande bostad i minst 12 månader.

Hur går du tillväga?

Håll utkik efter intressanta lägenheter här på vår hemsida under Lediga lägenheter. Skicka in en intresseanmälan på den/de lägenheter du är intresserad av. Om du blir aktuell för en lägenhet kommer du bli ombedd att skicka in en uppsägning för din nuvarande lägenhet. Köpoäng i vår bostadskö nollställs i samband med att ett nytt hyresavtal tecknas – detta gäller oavsett om bostaden erhålls via kö, direktbyte eller på annat sätt. Observera att uppsägningstiden alltid är 3 kalendermånader även om du flyttar till en annan av våra lägenheter.

Vår uthyrningsprocess, steg för steg

Här kan du enkelt klicka dig igenom vår uthyrningsprocess.

 

1. Registrera dig i vår bostadskö

2. Så fungerar köpoäng

3. Sök en publicerad lägenhet

4. Erbjudande om lägenhet

5. Inkomstuppgifter

6. Underteckna hyresavtalet

7. Glöm inte teckna hemförsäkring

8. Uppdatera din registrering en gång per år

1. Registrera dig i vår bostadskö

För att söka våra lägenheter behöver du vara registrerad i vår kostnadsfria bostadskö. För att registrera dig måste du vara över 18 år.

2. Så fungerar köpoäng

För varje dag som du är registrerad som sökande hos oss får du en poäng. Köpoängen är personlig och kan inte överlåtas. Köpoäng i vår bostadskö nollställs i samband med att ett nytt hyresavtal tecknas – detta gäller oavsett om bostaden erhålls via kö, direktbyte eller på annat sätt.

3. Sök en publicerad lägenhet

Våra lediga lägenheter publiceras på vår sida ”Lediga lägenheter”. För att göra en intresseanmälan på en lägenhet behöver du vara inloggad. 

4. Erbjudande av lägenhet

Om du erbjuds att gå vidare med en lägenhet du lämnat intresse på behöver du sedan tacka ja eller nej. Det är inte alltid visning av lägenheten erbjuds och ibland behöver du basera ditt svar på den information som finns i annonsen. 

Vi besiktigar alla våra lägenheten innan en ny hyresgäst flyttar in och eventuella åtgärder kommer att utföras efter inflyttning. Vad som kommer att utföras framgår av besiktningsprotokollet och det är viktigt att du tar del av detta och återkommer senast en vecka efter inflyttning om du har några synpunkter.

5. Inkomstuppgifter

Om du tackat ja till en lägenhet och går vidare till nästa steg blir du kontaktad av ansvarig uthyrare som kommer be dig att inkomma med uppgifter för att styrka din inkomst. Ha gärna dina intyg redo redan när du anmäler ditt intresse på en lägenhet. Vi ber oftast om ett nyutfärdat anställningsintyg och de tre senaste lönespecifikationerna, eller intyg på eventuell övrig inkomst.

6. Underteckna hyresavtalet

Om du blir godkänt i processen skickar vi ett hyresavtal till dig för digital signering. Grattis och välkommen som hyresgäst hos oss på Hemvist!

7. Glöm inte att teckna hemförsäkring

Du måste teckna en egen hemförsäkring som gäller från datumet du flyttar in i lägenheten. Våra fastigheter är försäkrade men denna försäkring ersätter inte skador och kostnader för dig som hyresgäst som uppkommer i samband med brand eller dylikt.

8. Uppdatera din registrering en gång per år

Vi vill veta att vi har rätt uppgifter om dig och att du är fortsatt intresserad av att stå i vår bostadskö. I och med detta behöver du en gång om året uppdatera dina köplats för att behålla dina köpoäng. Det gäller även dig som är hyresgäst hos oss. Du är själv ansvarig för att uppdatera dina personuppgifter som adress, telefonnummer, e-post m.m., när dessa ändras.

Om du missar att uppdatera din köplats förlorar du dina köpoäng och tas bort från vår bostadskö. Du behöver då registrera dig på nytt och börja om med att samla köpoäng.