Bor du hos oss idag?
Är du hyresgäst hos oss? Här hittar du kontaktinformation, policys och viktig information vid in- och utflytt.
Är du bostadssökande?
Här hittar du vår uthyrningspolicy och information om vår bostadskö och uthyrningsprocess.
Behöver du anmäla ett fel?
Om du behöver anmäla ett fel i din lägenhet eller huset du bor i gör du enkelt en felanmälan på Mina sidor.
Har du en fråga?
Ställ din fråga i vårt Hyresgästforum så hjälper vi dig. Där hittar du också svar på vanliga frågor.
Kontakta oss
Har du frågor eller behöver hjälp? Tveka inte att kontakta oss på:
Jouren
Om det uppstår ett akut fel utanför våra ordinarie öppettider ska du ringa till Jouren. Fel som inte är akuta felanmäler du via Mina sidor.
Du kontaktar Jouren genom vårt växelnummer 010-722 38 00 och följer knappvalsanvisningarna för att välja din bostadsort.
Ska du flytta in?
Här har vi samlat allt du behöver veta från kontraktsskrivning till att du sätter nyckeln i låset.
Ska du flytta ut?
Här har vi samlat allt du behöver veta från uppsägning till dess att du lämnar tillbaka nycklarna.
Digitala uppsägningsblanketter
Uppsägning av bostad och/eller parkering
Blanketter för utskrift
Om du inte har möjlighet att signera digitalt finns blanketter för nedladdning här:
Cancellation of rental agreement by tenant
Underskriven blankett mailas till info@hemvistforvaltning.se
Vad roligt att du vill bo hos oss!
Här har vi samlat information om vår uthyrningspolicy och hur vår uthyrningsprocess går till.
Vår uthyrningspolicy
-
Du ska kunna visa att du har en regelbunden inkomst i minst 6 månader efter inflyttningsdagen.
- Inkomsten ska vara inkomst via lön från anställning, pension eller studiemedel. Bidrag såsom bostadsbidrag eller underhållsstöd kan accepteras som komplement till inkomst, förutsatt att den totala inkomsten uppfyller vårt krav på betalningsförmåga. Samtliga inkomster ska kunna dokumenteras med relevanta intyg.
-
Inkomsten ska räcka till både hyran samt övriga levnadskostnader. Vi följer Kronofogdens normalbelopp. Om du har barn räknar vi med en ytterligare kostnad per barn som läggs på inkomstkravet.
- Du ska kunna lämna goda referenser från tidigare hyresvärd eller arbetsgivare.
-
Du har inga betalningsanmärkningar eller skulder hos kronofogdemyndigheten.
-
Vi tar kreditupplysning på alla sökande innan erbjudande om lägenhet skickas ut.
-
Om du bor i en hyresrätt måste du vid avtalets tecknande kunna styrka att du har sagt upp din nuvarande bostad. Om du äger ditt boende ska du kunna visa intyg på att bostaden kommer att säljas.
- Du har inga störningsanmärkningar från tidigare eller nuvarande boende.
- Du ska ha fyllt 18 år när hyresavtalet undertecknas.
-
Antalet personer boendes i bostaden ska vara rimligt i förhållande till lägenhetens storlek. Avvikelser kan förekomma.
-
Det är den person som har fått erbjudandet som ska skriva under hyresavtalet och bo i lägenheten. Detta innebär att den kommande hyresgästen ska ha sin huvudsakliga dygnsvila i bostaden och vara folkbokförd på den aktuella adressen.
-
Du måste ha en gällande hemförsäkring för lägenheten från och med inflyttningsdagen.
-
Du röker inte, varken i lägenheten eller på balkongen.
-
Merparten av våra lediga lägenheter fördelas efter den sökandes köpoäng. Vi förbehåller oss dock alltid rätten att välja hyresgäst.
Intern bytespolicy
Vi är glada att du trivs hos oss! För att flytta internt hos oss behöver du ha bott i din nuvarande bostad i minst 12 månader, alternativt ha en god anledning för att byta lägenhet. Exempelvis tillväxt i familjen.
Hur går du tillväga?
Håll utkik efter intressanta lägenheter här på vår hemsida under Lediga lägenheter. Skicka in en intresseanmälan på den/de lägenheter du är intresserad av. Om du blir aktuell för en lägenhet kommer du bli ombedd att skicka in en uppsägning för din nuvarande lägenhet om du inte redan gjort det. Observera att uppsägningstiden alltid är 3 kalendermånader även om du flyttar till en annan av våra lägenheter.